W ostatnich latach w Polsce znaczącą role odgrywa postępująca cyfryzacja rozliczeń z organami podatkowymi. Przedsiębiorcy mają obowiązek elektronicznego przesyłania coraz większej ilości danych oraz informacji. Już od 1 stycznia 2025 roku w życie wejdzie kolejny etap cyfryzacji. Przedsiębiorcy będę mieli obowiązek do przesyłania ksiąg rachunkowych do organów podatkowych w nowe formie opartej na strukturze JPK_KR tzw. JPK_CIT.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Okres wejścia przepisu o JPK_CIT został zróżnicowany, będzie on obowiązywał
Projekt rozporządzenia jest na etapie opiniowania. Wersja ostateczna rozporządzenia może różnić się od projektu.
Czym jest JPK_CIT
JPK_CIT to inaczej jednolity plik kontrolny – księgi rachunkowe. Jest to nowy format elektronicznego przesyłania danych z ksiąg rachunkowych w schemacie xml. Będzie przesyłany bezpośrednio do organów podatkowych i będzie zawierał informacje tj.:
Nowe obowiązki podatnika
Obowiązek przesłania JPK_CIT, będzie powstawał co roku, w terminie złożenia zeznania podatkowego, a więc w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia roku podatkowego. Pierwszy plik JPK_CIT będzie trzeba przesłać w 2026 r. Podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób umożliwiających wygenerowanie JPK_CIT. Podatnicy będą zobowiązani do wskazania:
Zalety wprowadzenia JPK_CIT
Minister finansów wskazuje, że wprowadzenie nowych zmian przyniesie wiele korzyści dla podatników. Wśród najważniejszych zalet wymienia się:
Jak przygotować się na wejście w życie JPK_CIT ?
Wprowadzenie JPK_CIT oznacza konieczność wdrożenia procesu dostosowania oraz podjęcia zmian w sposobie księgowania. Nowa aktualizacja będzie wymagać przebudowy zarówno księgi głównej, jak i ksiąg pomocniczych. Przedsiębiorca musi pamiętać o dostosowaniu swojego systemu informatycznego do nowych wymagań oraz realizacji obowiązków w wymaganym terminie.
Nowo wprowadzone zmiany mogą wydawać się skomplikowane oraz niejednoznaczne. Jeśli nie wiedzą Państwo jak poradzić sobie z nowymi wymaganiami doradcy z Małopolskiego Instytuty Studiów Podatkowych pomogą rozwiać wątpliwość!
Chcesz być na bieżąco z postępującymi zmianami w prawie podatkowym?
Skontaktuj się z naszymi ekspertami w celu uzyskania dalszych informacji:
mail: biuro@misp-modzelewski.pl
tel. 12 422 42 55
Więcej informacji:
Mają Państwo konkretne pytanie? Zapraszamy do wypełnienia formularza >>