Już 1 stycznia 2022 r. wchodzi w życie „Polski Ład”, a wraz z nim jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian w ustawie o CIT – minimalny podatek dochodowy. W założeniu projektodawców nowa danina ma służyć skutecznemu przeciwdziałaniu luce budżetowej w podatku CIT. W uzasadnieniu projektu wskazuje się, iż podatek minimalny ma uderzyć głównie w duże korporacje zagraniczne, stosujące agresywne mechanizmy optymalizacji podatkowej. Jednak z analizy nowych przepisów wynika, iż nowa danina obejmie nie tylko największych podatników, lecz dotknie szersze spektrum podmiotów – w tym także tych najmniejszych.
Według nowo wprowadzanego art. 24ca ustawy o CIT minimalny podatek dochodowy będzie dotyczyć spółek i podatkowych grup kapitałowych (PGK), które w danym roku podatkowym:
Co istotne, „Polski Ład” nie przewiduje żadnego kryterium wielkościowego (np. odnoszącego się do wielkości przychodów, ilości zatrudnienia, itp.), które pozwoliłoby mniejszym podatnikom uniknąć obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego w razie spełnienia kryteriów nowej daniny.
Stawka minimalnego podatku będzie wynosić 10% podstawy opodatkowania, którą stanowić będzie suma:
Pewnym złagodzeniem rygorów niniejszej regulacji jest wyłączenie stosowania nowych przepisów w stosunku do niektórych kategorii podatników, między innymi:
Kwota zapłaconego za dany rok podatkowy minimalnego podatku dochodowego odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art. 19 (klasyczny CIT).