Projekt SLIM VAT 3
30-06-2022
W ramach dalszych reform oczekujemy na kolejny projekt SLIM VAT 3. Według wstępnych założeń, Ministerstwo spodziewa się, że pakiet zmian wejdzie w ostatnim kwartale 2022 roku.
Projekt zakłada szereg reform dotyczących wielu elementów polskiego systemu podatkowego i administracyjnego.
- Pierwsza wymieniana w ustawie zmiana dotknie art. 2 pkt 25 lit. a ustawy o podatku VAT. W związku ze zmianą dojdzie do podwyższenia progu wartości sprzedaży z 1 200 000 euro do 2 000 000, która wpływa na identyfikację „Małego Podatnika”.
- Zmiana w art. 22 ust. 3b ustawy o VAT w której to dojdzie do zmiany wyrazów ust. 2-2d na wyrazu ust. 2-2e. Zgodnie z tą zmianą przepisów o transakcjach łańcuchowych nie będzie się stosować do przypadków, gdy podatnikiem jest tzw. interfejs elektroniczny uznawany za dostawcę.
- Wprowadzenie przepisów określających kursy walut w przypadku szeregu korekt wymienionych powyżej. Obecnie brak jest takich przepisów, co generuje trudności w prawidłowym przeliczeniu faktur.
- kurs przeliczeniowych w przypadku faktur korygujących;
- kurs walut w przypadku korekty in minus;
- kurs w przypadku korekt zbiorczych faktur in minus;
- kurs walut w przypadku korekt in plus;
- kurs przy korekcie zbiorczej WNT;
- Zmiana w art. 42 ust. 12a ustawy o VAT. Doprecyzowanie momentu w którym konieczne będzie wykazanie WDT. Wraz ze zmianami wykazanie WDT powinno nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy tj. z chwilą wystawienia faktury.
- Zmiana w art. 43 ust. 1 pkt. 12 lit. a ustawy o VAT. Zwolnieni z VAT dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej.
- Dodanie w art. 80 drugiego ustępu w ustawie o VAT. Zwolnienie z VAT przy imporcie towarów dla potrzeb przedstawicielstwa dyplomatycznego. W ramach tej regulacji możliwe będzie odstąpienie samochodu osobowego i innych pojazdów przed upłynięciem 3 lat na rzecz innych osób, w przypadku uzasadnionych okoliczności związanych z ważnym interesem służby bez konieczności zapłaty stosowanych należności. Warunkiem jest pobyt członka personelu dyplomatycznego nie krócej niż 2 lata.
- Zmiany w art. 86 ustawy o VAT. Zmiana przesłanek do odliczenia VAT przy WNT. Możliwość odliczenia podatku naliczonego bez faktury. Po zmianach jedyną przesłanką konieczną do dokonania odliczenia będzie wykazanie podatku należnego z tytułu WNT. Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie w pełni neutralny dla podatnika.
- W art. 90 w ust. 10 pkt. 1 oraz w ust. 12 zmienia się kwotę 500 zł na kwotę 10.000 zł w ustawie o VAT. Podwyższenie kwoty podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu, która wynika z zastosowania proporcji odliczenia w skali roku do 10 000 zł w przypadku gdy proporcja przekracza 98%.
- Dodanie kolejnego ustępu w art. 91 ustawy o VAT. Możliwość zrezygnowania z rocznej korekty odliczenia. Obecnie podatnicy w przypadku w którym korekta ostateczna różni się od korekty rocznej, mają obowiązek dokonania korekty rocznej. Po zmianach w przepisach, w przypadku w którym różnica nie przekroczy 2 punktów procentowych, podatnik będzie mógł zrezygnować z dokonania korekty..
- Zmiany w art. 106b, 106e oraz 106i ustawy o VAT. Brak obowiązku wystawiania faktury zaliczkowej i końcowej, jeżeli zdarzenie miało miejsce w tym samym okresie rozliczeniowym. Z zastrzeżeniem, że podmiot będzie zobowiązany do zaznaczenia na fakturze końcowej daty otrzymania zaliczki.
- Zmiana w art. 108a ust. 6 ustawy o VAT. W celu uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej podatnik będzie mógł dokonać płatności na rachunek VAT podatnika będącego instytucją finansową wskazaną w umowie o nabyci wierzytelności zawartej między tą instytucją finansową a odstawą lub nabywcą. Faktor będzie mógł dokonać przelewu kwoty VAT bezpośrednio na rachunek VAT nowego faktora, z pominięciem przelewu na rzecz dostawcy.
- Zmiana w art. 111 ust. 3a pkt. 8 oraz ust. 7a pkt. 1 ustawy o VAT. Brak konieczności drukowania raportów fiskalnych w przypadku stosowania kasy online oraz kas wirtualnych.
- Zmiana w art. 112b ustawy o VAT oraz dodanie do art. 112 ust. 3 pkt. 4. Kontrolowany, który w terminie 14 dni od daty doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno- skarbowej skorzysta z uprawnienia do skorygowania deklaracji- będzie wymierzona niższa sankcja, ale również będzie możliwe odstąpienie od wymierzenia sankcji w przypadku stwierdzenia braku celowości czy oszustwa ze strony podatnika. Planuje się obniżenie tej wartości do 5% w przypadku skorzystania z uprawnienia do skorygowania przed kontrolą oraz obniżenie tej wartości 10% jeżeli do skorygowania dojdzie po zakończeniu kontroli.
- Po artykule 130c dodaje się art. 130cs, po art. 133 dodaje się art. 133a oraz po art. 138g dodaje się art. 138ga. Wprowadzenie przepisów, które doprecyzowywać będzie sposób w jaki należy dokonać korekty w przypadku sytuacji w której podatnik, który stosował procedurę OSS, a nie jest już w tej procedurze oraz taki, który stosował procedurę IOSS.
- Zmiany w art. 62b ustawy prawo bankowe. Wprowadzenie regulacji, które pozwolą na przekazywanie przez członków grupy VAT środków z ich rachunków VAT na rachunek VAT przedstawiciela. W związku z faktem, że to na przedstawicielu grupy ciąży obowiązek zapłaty należności do urzędu skarbowego.
- Poszerzenie katalogu należności, które będzie można opłacać z rachunku VAT w ramach art. 62b ust. 2 pkt. 2 ustawy prawo bankowe:
- podatek od wydobycia niektórych kopalin;
- podatku od sprzedaży detalicznej;
- opłaty od środków spożywczych;
- zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji;
- podatku tonażowego;
- podatku od małpek.
- Konsolidacja organu wydającego wiążące informacje stawkowe, wiążące informacje akcyzowe i wiążące informacje taryfowe. Organem tym ma być Dyrektor Krajowe Informacji Skarbowej.