Doradztwo Podatkowe i Księgowość

Kariera

Projekt SLIM VAT 3

30-06-2022

W ramach dalszych reform oczekujemy na kolejny projekt SLIM VAT 3. Według wstępnych założeń, Ministerstwo spodziewa się, że pakiet zmian wejdzie w ostatnim kwartale 2022 roku.

 

Projekt zakłada szereg reform dotyczących wielu elementów polskiego systemu podatkowego i administracyjnego.

 

  1. Pierwsza wymieniana w ustawie zmiana dotknie art. 2 pkt 25 lit. a ustawy o podatku VAT.  W związku ze zmianą dojdzie do podwyższenia progu wartości sprzedaży z 1 200 000 euro do 2 000 000, która wpływa na identyfikację „Małego Podatnika”.
  2. Zmiana w art. 22 ust. 3b ustawy o VAT w której to dojdzie do zmiany wyrazów ust. 2-2d na wyrazu ust. 2-2e. Zgodnie z tą zmianą przepisów o transakcjach łańcuchowych nie będzie się stosować do przypadków, gdy podatnikiem jest tzw. interfejs elektroniczny uznawany za dostawcę.
  3. Wprowadzenie przepisów określających kursy walut w przypadku szeregu korekt wymienionych powyżej. Obecnie brak jest takich przepisów, co generuje trudności w prawidłowym przeliczeniu faktur.
    1. kurs przeliczeniowych w przypadku faktur korygujących;
    2. kurs walut w przypadku korekty in minus;
    3. kurs w przypadku korekt zbiorczych faktur in minus;
    4. kurs walut w przypadku korekt in plus;
    5. kurs przy korekcie zbiorczej WNT;
  4. Zmiana w art. 42 ust. 12a ustawy o VAT.  Doprecyzowanie momentu w którym konieczne będzie wykazanie WDT. Wraz ze zmianami wykazanie WDT powinno nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy tj. z chwilą wystawienia faktury.
  5. Zmiana w art. 43 ust. 1 pkt. 12 lit. a ustawy o VAT. Zwolnieni z VAT dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej.
  6. Dodanie w art. 80 drugiego ustępu w ustawie o VAT. Zwolnienie z VAT przy imporcie towarów dla potrzeb przedstawicielstwa dyplomatycznego. W ramach tej regulacji możliwe będzie odstąpienie samochodu osobowego i innych pojazdów przed upłynięciem 3 lat na rzecz innych osób, w przypadku uzasadnionych okoliczności związanych z ważnym interesem służby bez konieczności zapłaty stosowanych należności. Warunkiem jest pobyt członka personelu dyplomatycznego nie krócej niż 2 lata.
  7. Zmiany w art. 86 ustawy o VAT. Zmiana przesłanek do odliczenia VAT przy WNT. Możliwość odliczenia podatku naliczonego bez faktury. Po zmianach jedyną przesłanką konieczną do dokonania odliczenia będzie wykazanie podatku należnego z tytułu WNT. Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie w pełni neutralny dla podatnika.
  8. W art. 90 w ust. 10 pkt. 1 oraz w ust. 12 zmienia się kwotę 500 zł na kwotę 10.000 zł w ustawie o VAT. Podwyższenie kwoty podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu, która wynika z zastosowania proporcji odliczenia w skali roku do 10 000 zł w przypadku gdy proporcja przekracza 98%.
  9. Dodanie kolejnego ustępu w art. 91 ustawy o VAT. Możliwość zrezygnowania z rocznej korekty odliczenia. Obecnie podatnicy w przypadku w którym korekta ostateczna różni się od korekty rocznej, mają obowiązek dokonania korekty rocznej. Po zmianach w przepisach, w przypadku w którym różnica nie przekroczy 2 punktów procentowych, podatnik będzie mógł zrezygnować z dokonania korekty..
  10. Zmiany w art. 106b, 106e oraz 106i ustawy o VAT. Brak obowiązku wystawiania faktury zaliczkowej i końcowej, jeżeli zdarzenie miało miejsce w tym samym okresie rozliczeniowym. Z zastrzeżeniem, że podmiot będzie zobowiązany do zaznaczenia na fakturze końcowej daty otrzymania zaliczki.
  11. Zmiana w art. 108a ust. 6 ustawy o VAT. W celu uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej podatnik będzie mógł dokonać płatności na rachunek VAT podatnika będącego instytucją finansową wskazaną w umowie o nabyci wierzytelności zawartej między tą instytucją finansową a odstawą lub nabywcą. Faktor będzie mógł dokonać przelewu kwoty VAT bezpośrednio na rachunek VAT nowego faktora, z pominięciem przelewu na rzecz dostawcy.
  12. Zmiana w art. 111 ust. 3a pkt. 8 oraz ust. 7a pkt. 1 ustawy o VAT. Brak konieczności drukowania raportów fiskalnych w przypadku stosowania kasy online oraz kas wirtualnych.
  13. Zmiana w art. 112b ustawy o VAT oraz dodanie do art. 112 ust. 3 pkt. 4. Kontrolowany, który w terminie 14 dni od daty doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno- skarbowej skorzysta z uprawnienia do skorygowania deklaracji- będzie wymierzona niższa sankcja, ale również będzie możliwe odstąpienie od wymierzenia sankcji w przypadku stwierdzenia braku celowości czy oszustwa ze strony podatnika. Planuje się obniżenie tej wartości do 5% w przypadku skorzystania z uprawnienia do skorygowania przed kontrolą oraz obniżenie tej wartości 10% jeżeli do skorygowania dojdzie po zakończeniu kontroli.
  14. Po artykule 130c dodaje się art. 130cs, po art. 133 dodaje się art. 133a oraz po art. 138g dodaje się art. 138ga. Wprowadzenie przepisów, które doprecyzowywać będzie sposób w jaki należy dokonać korekty w przypadku sytuacji w której podatnik, który stosował procedurę OSS, a nie jest już w tej procedurze oraz taki, który stosował procedurę IOSS.
  15. Zmiany w art. 62b ustawy prawo bankowe. Wprowadzenie regulacji, które pozwolą na przekazywanie przez członków grupy VAT środków z ich rachunków VAT na rachunek VAT przedstawiciela. W związku z faktem, że to na przedstawicielu grupy ciąży obowiązek zapłaty należności do urzędu skarbowego.
  16. Poszerzenie katalogu należności, które będzie można opłacać z rachunku VAT w ramach art. 62b ust. 2 pkt. 2 ustawy prawo bankowe:
    1. podatek od wydobycia niektórych kopalin;
    2. podatku od sprzedaży detalicznej;
    3. opłaty od środków spożywczych;
    4. zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji;
    5. podatku tonażowego;
    6. podatku od małpek.
  17. Konsolidacja organu wydającego wiążące informacje stawkowe, wiążące informacje akcyzowe i wiążące informacje taryfowe. Organem tym ma być Dyrektor Krajowe Informacji Skarbowej.