Doradztwo Podatkowe i Księgowość

Kariera

ROZLICZENIE SUBWENCJI 2.0.

18-11-2021

TERMIN:
MŚP: od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r.
PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.
MIKROPRZEDSIĘBIORCY: od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r.

FORMA:
PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu. Po upływie terminu rozliczenia formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.

DANE DO ROZLICZENIA:
MŚP
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które łącznie spełnią oba warunki:
• nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
• rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

Przedsiębiorcy w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Beneficjent musi sprawdzić, czy  nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 15 marca 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy. W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.

 

MIKROPRZEDSIĘBIORCY:
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba warunki:
• nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
• utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymano subwencję PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.