Nowe ułatwienia od ZUS – uwzględniając obecną sytuację epidemiologiczną Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako pierwszy przygotował pakiet pomocowy, który pozwoli uzyskać określone formy wsparcia
Co można otrzymać?
W wypadku gdy jako przedsiębiorca masz problemy w zapłacie składek lub należności wynikających z już zawartej umowy z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, możesz skorzystać z uproszczonych form pomocy w formie:
Jak wnioskować o pomoc?
Wniosek o udzielenie pomocy należy złożyć za pomocą przygotowanych przez ZUS formularzy dostępnych na stronie ZUS lub pod poniższymi adresami
Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości
Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość
Uwaga – wnioskujący prowadzący pełną księgowość do wniosku muszą dołączyć kompletne sprawozdanie finansowe za 2019 r. lub 2018 r. (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych). W wypadku składania wniosku przez PUE ZUS można załączyć je poprzez skan dokumentów.
Wnioski można składać:
– Przez Portal Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
– Pocztą
– Przez skrzynkę w siedzibie oddziału ZUS
Wniosek nie działa automatycznie i wymaga wskazania sposobu, w jaki epidemia wpłynęła na sytuację finansową oraz na brak możliwości terminowego uiszczania należności
Dodatkowa dokumentacja
Udzielane ulgi będą stanowić pomoc de minimis, co sprawia że po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Urząd prześle Ci pocztą lub mailem umowę oraz pakiet dokumentów z zakresu pomocy publicznej.
Udzielanie pomocy de minimis oznacza także że jeżeli w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez Ciebie pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić Ci ulgi.
Z otrzymanymi dokumentami należy się zapoznać i podpisać we wskazanych miejscach. Następnie podpisane dokumenty należy przesłać do ZUS
Dokumenty te można składać:
Uwaga – jeżeli dokumenty złożysz w formie skanów, otrzymasz ulgę, ale najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego musisz przesłać do ZUS papierowe oryginały dokumentów. Niedotrzymanie tego terminu spowoduje naliczenie odsetek.
Co jednak istotne jeżeli w ciągu 3 miesięcy Twoja sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, będziesz mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
W razie problemów z wypełnieniem dokumentów, zalecany jest kontakt z doradcą ds. ulg, których numery można znaleźć pod adresem https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/doradca-w-sprawie-ulg-i-umorzen